دموکراسی حرف نیست یک فرهنگ است باید آنرا شناخت پذیرفت وبه آن عمل کرد. آنان که با کلماتی درشت و پر طنین از دموکراسی سخن میگویند ولی در جزئی ترین کارها دمادم دموکراسی را زیر پا میگذارند دروغ میگویند

۱۳۹۴ آبان ۱, جمعه

یاداشتی کوتاه بر یک مقاله.اسماعیل وفا یغمائی


مقاله طویلی در سالگرد مرضیه گرامی، به قلم نماینده محترم شورا  در اسکاندیناوی نوشته شده است که در این لینک قابل دسترس است. سخن هفته: باز سالگرد مرضیه، باز حقد و حسد و عناد .در این مقاله طویل چند لقب از جمله کرکس و شبدر قلی به من داده شده که از ایشان تشکر میکنم. چه القاب زیبائی .رفاقت من با گیاه و حیوان سالهاست که مستحکم است.من فکر نمیکنم در چرخه هستی کرکس و شبدر فروتر از من باشند. شبدرگیاه بسیار مفیدی است و نقش بسیار مهمی در تغذیه حیوانات  مخصوصا «گوسفندان اهلی »ایفا میکند و معمولا در نواحی خنک و سرد میروید و احتمالا در نواحی محل سکونت نویسنده فراوانست و میتوان در آنجا حسابی نوش جان کرد، ولی در مصرف آن اگر چه ماده «کومارین» درون شبدر باعث جلوگیری از سرطان مثانه و پروستات است وسلامت پروستات، البته باعث طول ایام در گلستان لذتهای معنوی و «باغ اپیکور»است و پایه اصلی زندگی است!! باید تعادل را رعایت کرد چون زیاده روی در خوردن شبدر باعث سنگ کلیه گوسفندی ونفخ زیاد و لاجرم موجب «ت رک مان »( به قول یزدیها پرچخperchak )و تولید مقالات متعدد و پر سر و صدادر زمینه های مختلف میگردد.
 در مورد کرکس هم ممنون،نویسنده حتمامیداند:
همای بر همه مرغان از آن شرف دارد//که استخوان خورد و جانور نیازارد

اولا :
 هما یا کرکس استخوانخوار از زمره افتخارات ادب و فرهنگ ایرانی است.
هما یا مرغ استخوان‌خوار نام علمی: Gypaetus barbatus در اسطوره‌های ایرانی جایگاه مهمی دارد و معروف است که سایه‌اش بر سر هر کس بیفتدبه سعادت و کامرانی خواهد رسید به همین دلیل به مرغ سعادت معروف شده‌است.
در افسانه‌های ایران مثل ققنوس در اساطیر مصر و یونان صاحب کرامت است. همادر ادبیات ایران به عنوان نماد سعادت است ودر قصه‌ها و مثل‌های ایرانی از هما به عنوان پرنده سعادت یاد شده‌است.
در خرابه‌های تخت جمشید که پایتخت هخامنشیان بوده‌است دو مجسمه سنگی از هما پیدا شده‌است.این نشان می‌دهد که هما در زمان ایران باستان نیز پرنده سعادت بوده‌است.
قابل یاد اوری است نقش این پرنده در کنده کاریها و برخی از سر ستون های پارسه (تخت جمشید) نیز پیداست. هواپیمایی ملی ایران با بکارگیری ایهام نام هما و نیز نماد هما به بهترین شکل چه به در تعبیر پرنده سعادت و چه در استفاده از حروف کوتاه شده برای نامش این باور فرهنگ عامه را با فعالیت تجاری خود پیوند زده بود. در نشان کنونی باشگاه فوتبال پرسپولیس هم نمادی از سر این پرنده به کار گرفته شده است.
هما یا همین جناب کرکس ممدوح برجسته ترین شاعران ایران منجمله حافظ و فردوسی و... بوده است
همای اوج سعادت به دام ما افتد
اگر ترا گذری بر مقام ما افتد (حافظ)
تو فرّ همایی و زیبای گاه
تو تاج کیانی و پشت سپاه (فردوسی)
همای سپهری بگسترد پر
همی بر سرش داشت سایه ز فر (فردوسی)
تا نبود چون همای فرخ کرکس
همچو نباشد به شبه باز خشین پند (فرخی)
کس نیاید به زیر سایه ٔ بوم
ور همای از جهان شود معدوم (سعدی)
همای گو مفکن سایه ٔ شرف هرگز
بر آن دیار که طوطی کم از زغن باشد (حافظ)
تا همایم خوانده ای در کام دل
هرنواله استخوان می آیدم (خاقانی)
فرّ همای ملکی داشتی
اوج هوای فلکی داشتی (نظامی)
چون تو همایی شرف کار باش
کم خور و کم گوی و کم آزار باش (نظامی)

 میبینید که با لقب کرکس چه افتخاری نصیب بنده نموده اید.
ثانیا:
کرکسها بسیار دوربین، اوج پروازواستخوان خوارند کمتر دیده شده به موجودات زنده حمله کنند وبویژه بر خلاف کلاغها نجاستخوار نبوده (و بزبان ساده هی پشت سر هم گه زیادی نمیخورند)کرکس‌های بی ادعا حیواناتی بسیارسودمند برای جلوگیری از گندیدگی و عفونت‌زایی هستندودر شهرداری طبیعت نظافتگران طبیعت اند و بخصوص در زدودن لاشه های متعفن و گندیده نقشی غیر قابل انکار دارند بنابراین از نویسنده تقاضا میکنم کرکس آزاری نکنند چون سن و سال بالاست و نهایتا باید در پایان کار به عون الله تعالی شبی یا نیمه شبی به اورژانس کرکسها زنگی زده شود و به آنها خبر داده شود تا کمک کنند و زندگان را از بوی تعفن لاشه ای برجای مانده نجات دهند.شاعر فرموده«می بخور منبر بسوزان کرکس آزاری مکن»در باره مرضیه خود داند که حقیقت چیست و چه میگوید.چیزی پنهان نمی ماند. ممنون از بذل توجه این بزرگوار و برایشان به عنوان یک «کرکس» طول عمر یک «کلاغ» را آرزو میکنم.
 اسماعیل وفا یغمائی
24 اکتبر 2015 میلادی

۵ نظر:

بهروز گفت...

از تهران
جناب یغمائی،عالی بود

molaynejad گفت...

معلوم نیست چرا نوشته اسماعیل وفا در باره روان شاد مرضیه انیگونه دل نماینده محترم شورا بدرد آورده وبجای یافتن راه حلی برای درمان به هزیان گوئی روی آورده است.می گویند دیو درون یک موجود غریب و ناآشنا است.این دیو گهگاهی با یک فشار از خارج بیدار می شود و غرایز وحشی را بیرون می ریزد وبا سر و کله زدن به در و دیوار سعی می کند پاسخی در حد شایستگی خود برای آن فشار خارجی بیابد ولی چون آن غرایزدر وحشیانه ترین شکل و ماهیت شان هستی دارند قادر به کنترل درآوردنش در آن شخص وجود ندارد.عارف بزرگ ما مولانا بدرستی و دقتی عالمانه آن دیو وحشی درون را بیان می کند:
نفس اژدر هاست کی مرده است--از غم بی آلتی افسرده است.
رضا مولائی نژاد

ناشناس گفت...

ساسان
اى مردك هرزه وعياش هم خودت وهم اربابانت وهم ياران شورايى ات ميان. وميدانند كه اين دليرى ها وهجويات فقط وفقط نه براى لقماى نان بخور ونمير بلكه براى ادامه هرزه كيها وعياشى هايت است . بدبخت بخت بركشته اكر ًدر ان جلسه بودى كه با ان كوشهاى درازت تمام اين بى احترامى ها وبى ادبى ها را شنيدى واكر نبودى غلط مى كنى حرف زيادى ميزنى . دهانت را ببند وبه عياشي هايت ادامه بده وإلا با من طرفى كه خيلى از حقايق زندكى متعفنت ميدانم وأنها را فاش خواهم كرد باقى بقايت جانت فدايم

همایون بنی آدم گفت...

درور بر اسماعیل باوفا که یکی یکی مفاخر ارجمند ایرانی مارا از زیر زنگار خرافات آخوندی بیرون میآورد.

ناشناس گفت...

واقعا معنی دمکراسی را هم فهمیدیم. شما گفته اید که مرضیه اصلا درکنارمچاهدین مبارزه نکرده و این قسمت از زنگی اش را سانسور کرداید. و آقای خزایی با سند ومدرک ثابت کرده است که مرضیه مبارزه طولانی سیاسی و فرهنگی اش بر علیه آخوندها نباید سانسور شود. شما بدون ورود دز این بحث جدل یک مقدار ا زمرغ و گیاه صحبت کرده اید. اینهم پیش کش تان که نتوانسته اید به صحبتهای مستند ایشان پاسخ دهید و طفره رفته اید.
اما دیگر تهدید و توهین شخصی به زندگی خصوصی یک انسان آزاد از کدام قماش است. این مثلا صاصان معلوم است سخت از دادن پاسخ منطقی به این جذل طفره رفته که هیچ میخواهد نقش پلیس اخلاقی و نهی از منکر را هم بازی کند وتهدید به توهین به زندگی ضخصی کرده است . واقعا تاسف آور است.